tisdag 2 februari 2010

Presenter från Rom


äldsta dottern kom idag hem ifrån ett "varmt" Rom, till ett snöigt Göteborg och hon hade med sig presenter till mig;
Underst i väskan ligger "det", invirat bland kläder för att skyddas i transporten, hon kämpar och drar...... och det är ett:

Sharonträd! "Diospyros kaki/Persimon", barrotad och klar för plantering :) Det här blir spännande - den skall få bo i växthuset till en början och har läst att de är härdiga i zon 1 - men... inte med årets vinter  ;)

Mera..... mera...... vad sägs om Fikonkaktus?  Ett jättestort blad (som också går att äta enligt texten HÄR)

 
Jämfört med en normalstor mobil, är bladet jättestort! Nu är det planterat efter alla konstens regler, skötselråden fick dottern av trädgårdsbutikens ägare. Hoppas nu att det ploppar upp små skott från bladet!

 
2 påsar med blomsterlökar fick jag med, de får planteras senare - Prärieklocka har jag inte träffat på förut så det är lite extra spännande :)

 

Det är roligt att få annorlunda växter, att testa och se om de vill växa här hos mig. I går köpte jag en passionsfrukt och fröna är nu planterade i jord - läste att det inte är så värstans svårt - någon som har provat?

Det är annars rätt så lungt än så länge på fröfronten. Det som är sått hittills, har fått flytta ut i växthuset och får följa naturens gång, det är bl a Grönakleja "chocolate Solider" köpt på Impecta och frö jag fått av Birgitta (tack igen snälla du :) på Slingerstormhatt, blå och vinröd - skall bli så spännande att se om de tar sig :) Jätteverbena har jag också sått - för första gången - måtte fröna ta sig........

För skojs skull så sådde jag frön av köpt plommontomat förra helgen och de tog sig!! Jag får se om de klarar av att växa till sig och kanske sparar jag dem - det är ju lite tidigt än för sådd av tomater - men å andra sidan lärde jag mig i fjol, att tomaternas stjälk skapar nya rötter - så när de skolas om, kan man sätta den ranliga lilla plantan djupt ned i krukan.

Just nu känns våren väldigt avlägsen - snön vräker ned och hittills har det säkert kommit 15 cm idag - hur slutar detta tro? Jag som skall ut och köra bil 6.30 i morgon :) kanske bäst att starta extra tidigt.....


23 kommentarer:

  1. Ååh vilka härliga presenter, de går inte av för hackor. Verkar som om hon känner sin mamma ganska väl *ler*. Ska bli spännande att se om de tar sig....
    Köket börjar ta form och jag längtar efter mina platsbyggda fönsterbrädor som snabbt kommer att fyllas med sådder, det riktigt kliar i fingrarna nu, så här länge har jag nog inte väntat förut.
    Jag ska oxå ut tidigt i morron så jag går nog upp extra tidigt ifall jag behöver skotta fram bilen...

    SvaraRadera
  2. Det var inga dåliga presenter! Ett sharonträd- tanken har aldrig ens slagit mig... När min dotter blir lika stor som din kanske din kan ge min några tips... :-)

    SvaraRadera
  3. Fantasico med sådana presenter!!! Hoppas att allt gror och frodas. Ska bli spännande att följa dina växter! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Herregud rena julafton;) ett sharonträd va häftigt alltså! Hoppas innerligt att det och de andra tar sig ordentligt. Var försiktig i morgon när du ska ut o köra. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Vilka presenter.. vilket blad.. kunde inte i min vildaste fantasi se det framför mig tidigare i kväll när vi "pratades" vid.. så spännande och roligt.. undra hur den barrotade sharonpinnen såg ut i rötgenkameran i tullen.. *fniss*.. Härligt med snälla barn.. Ha det gott..Monica

    SvaraRadera
  6. Sådan mamma såden dotter. Det var ju ngt alldeles extra. Nu håller vi tummarna att det växer vidare hos dej.
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  7. Så härligt spännande presenter från Italien!!! (... och så avundsjuk jag blir på din dotter som varit där!;-) Men det tar vi inte nu...;-)...) Både plantor och lökar!
    Andra härliga fröer mm som du också planerar odla!
    Jag har misslyckats med ett antal fådda och köpta "rariteter" genom åren så jag är nu lite feg att längre prova!;-) Men jag är övertygad om att du kommer att lyckas väl! Ska bli spännande följa kommande rapporter!
    att du

    SvaraRadera
  8. Det var verkligen inga dåliga presenter! Hoppas de tar sig bra nu också. Att plantera passionsfrön tänkte jag inte ens på, det måste jag ju testa =) Studerar dottern i Italien? Eller har jag fått allt om bakfoten... Ha det gott / kram gittan

    SvaraRadera
  9. Rena julafton, snäll dotter du har. Spännande följa fortsättning av din test odling !

    SvaraRadera
  10. Roliga presenter, hoppas att de tar sig.
    Ulrika

    SvaraRadera
  11. Nu har jag kollat av min lilla lista.. alltså jag teflon.. du vet.. =).. papaver paeoniflorum Black beaty, Helleborus Elizabethan Ruffs, Helleborus Double purlple.. Fina mörka sorter alla tre.. *smile*.. nu ska det bara ta sig, men framförallt ska de komma hem till Sverige.. jisses fick du också gräva fram dig idag.. vi har personal och elever som inte kunde komma pga snön idag.. men jag är trogen.. =). ha en bra dag.. kramiz

    SvaraRadera
  12. Vilka roliga souvenirer! Spännande, hoppas de tar sig!

    Tomatplantorna är tacksamma på det viset att man bara kan köra ner de djupt i krukan och det bildas nya rötter.

    SvaraRadera
  13. wow Lotta vilka tuffa saker!!!! Visst är det härligt med andra växter än våra *vanliga* att testa:)
    jag ska snart så olika sorter från uruguay..men jag har inte börjat med mina sådder ännu.
    bladet är ju bara så häftigt! och sharon är en av mina favvo frukter ♥
    om det tar sig bra så kan vi väl byta lite med varann om du vill:) jag sätter olika eucalyptos träd och andra roliga saker snart, hojta till om du vill ha lite frön:) eller senare kan jag skicka lite växter på posten när dom blir större :)
    lycka till med allt det spännande du fått!! Kanon roligt kram

    SvaraRadera
  14. Va spännande...med lite "knäppa" växter..ser att du ska ut på vägarna..kör försiktigt och må så gått..Maria i ett jättesnöigt Sennan

    SvaraRadera
  15. Vilka underbara och spännande presenter! Ja, visst undrar man hur många växter, som egentligen bara klarar zon 1, kommer att klara den här vintern. Jag tänker också så mina fröer senare i år pga kylan. Gillar inte spinkiga och rangliga plantor.
    Kram Randi

    SvaraRadera
  16. Vilka presenter!! Snacka om att hon verkar veta vad du gillar ;-). Sharonträd, wow. Ska bli så kul att se om (hur) du lyckas med detta. // Kram Peter

    SvaraRadera
  17. Tusen takk for ljuvlig blogg tips. Jættemysig blogg : )

    SvaraRadera
  18. Såå spännande!!!! Alltid kul med det lite annorlunda! Rom låter härligt....annat än 80 cm snö =( / kram åsa

    SvaraRadera
  19. VIlken snäll dotter du har som köpt så mycket till dig.
    LÅter jättespännande med det där trädet o allt.

    Verbena är en av de få fröer jag inte lyckas med. Det får bli plantor istället, tyvärr.

    Lycka till med alla nya bekantskaper! Kram!

    SvaraRadera
  20. Åh men vilka härliga presenter - din dotter vet vad du blir glad av! Undrar om det blir frukter på sharonen - det är ju supergott. :) Det måste ju finnas kärnor/frön i dem som man kan så. Det kanske jag skulle testa. Kaktusfikon låter också spännande, undrar om jag inte såg det idag på Botaniska.

    "Hemskt" vad det snaör. Bäst att ta det försiktigt i trafiken. Ha det gott! Kram Karin

    SvaraRadera
  21. Ja just det. Verbenafrön köpte jag idag. Vill så gärna ha en hel rabatt med den. Några såtips kanske!?

    SvaraRadera
  22. Ja du Lotta...
    Jag har flera ideer om hur man räknar fåglar, *med tanke på ditt inlägg innan, som du kan ta med dig till nästa år om du ska göra ett nytt försök. Ett är att man på nåt vis samlar ihop fåglarna artvis i buntar om fem. Så blir d smidigt att rapportera; "3buntar á 5taljoxar, 2bunatar a´ 3skator" (d är ju större o d blir nog lite svårhanterligt om d är för många i dem.
    En annan metod som jag tänkte på va ´maffiametoden´; att sonika fråga fåglarna en och en - va heter du och vad kommer du ifrån?!! Kanske kan man lysa med ficklampa på d lite robustare arterna, finkarna skulle nog dessvärre inte klara pressen. Vore ju tråkigt att behöva ringa fågelsällskapet och be dem stryka några exemplar...
    God tur då nästa år, o kom ihåg o rapportera hur d gick!
    Kram / syrencarina

    SvaraRadera